Прийом "кластер" в початковій школі
Кожен викладач прагне зробити процес навчання яскравіше, веселіше і цікавіше. Адже незвичність ситуації змушує дітей краще запам'ятовувати інформацію. Відмінний спосіб домогтися бажаного - звернути свій погляд на кластер. Що це таке? У школі це прийом, яким користується вчитель у процесі уроку. Так називається графічний метод організації інформації, якої виділяються головні смислові одиниці, фіксуються у вигляді схеми з поясненням всіх зв'язків між ними. Освітній кластер – це зображення, яке сприяє систематизації та узагальнення навчального матеріалу. Він слугує наочною схемою-підмогою для учня.
Прийом «кластер» розвиває вміння формування власної думки на основі досвіду і спостережень. Крім того, він сприяє самоосвітньої діяльності учнів, вмінню працювати як в групі, так і самостійно, активізує навчальну діяльність. У дітей є можливість вносити виправлення в готові схеми.
Кластер – що це таке? У школі це можливість для дітей проявити себе, показати, як вони бачать запропоновану проблему або тему. Це свобода творчості.
Кластер – що це таке в школі?
Розповімо про прийом більш докладно. Сам термін у перекладі означає «сузір'я» або «пучок». Кластером називається графічний прийом систематизації знань у вигляді «грона» або «пучка» взаємопов'язаних фактів.
Кластер як метод критичного мислення
На що орієнтована сучасна система освіти? На підвищення самостійності молодшого школяра. Критичне мислення – це педагогічна технологія, яка стимулює інтелектуальний розвиток учнів. Прийом «кластер» в початковій школі – це один з його методів.
Критичне мислення проходить три стадії: виклик, осмислення, рефлексія. Перший етап – стадія активізації. Відбувається залучення всіх учнів до процесу. Його мета – відтворення вже наявних знань по заданій темі, формування асоціативного ряду і постановка проблемних питань по темі. Фаза осмислення характеризується організацією роботи з інформацією. Це може бути читання матеріалу в підручнику, обдумування або аналіз наявних фактів. Рефлексія – це стадія, коли отримані знання переробляються в ході творчої діяльності, після чого робляться висновки.
Якщо поглянути на ці три стадії з точки зору традиційного уроку, то стає очевидним, що вони не є принципово новими для вчителів. Вони присутні в більшості випадків, тільки називаються трохи інакше. «Виклик» більш звичному для вчителя назві звучить як «актуалізація знань» або «введення в проблему». «Осмислення» - це не що інше, як «відкриття нового знання учнями». У свою чергу, «рефлексія» збігається з етапом закріплення нових знань і їх первинною перевіркою. У чому ж відмінність? Що принципово нового несе технологія складання кластеру» в початковій школі? Елемент незвичності і новизни полягає в методичних прийомах, орієнтована на створення умов вільного розвитку кожної особистості. Кожна стадія уроку передбачає використання своїх методичних прийомів. Їх існує досить багато: кластер, інсерт, синквейн, таблиця товстих і тонких питань, зигзаг, «шість капелюхів мислення», вірні і невірні твердження та інші.
Технологія «кластер»: які достоїнства і результати застосування цього методу?
Які вміння формуються і розвиваються в процесі цієї роботи?
· Вміння формулювати запитання.
· Знаходити головне у великому обсязі навчального матеріалу.
· Встановлювати причинно-наслідкові та логічні зв'язки.
· Будувати умовиводи.
· Переходити від приватного до загального, сприймаючи проблему в загальному вигляді.
· Проводити аналогії.
· Порівнювати і аналізувати.
Застосування технології «кластер»: переваги
· Дозволяє охопити значно більший обсяг навчального матеріалу.
· Залучає всіх учнів у навчальний процес.
· Діяльність цікава дітям.
· Учні відкриті й активні, так як у них немає страху висловити неправильне судження.
· Організовує творчу діяльність, забезпечує політ фантазії.
У якій послідовності діяти, складаючи кластер?
Послідовність дій при складанні «грона» логічна й проста. Посередині класної дошки або чистого аркуша пишеться ключове слово або речення, що є головним у розкритті теми, ідеї. Далі навколо записуються інші слова чи пропозиції, які висловлюють факти, ідеї, образи, відповідні для обраної тематики. По мірі запису всі нові елементи з'єднуються прямою лінією з ключовим поняттям. Кожен «супутник», у свою чергу, теж має «супутників» - так встановлюються нові логічні зв'язки між поняттями.
На якому етапі уроку продуктивніше використовувати прийом кластера?
Кластер в початковій школі можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Він підійде і на стадіях виклику, осмислення і рефлексії, а також в якості базової стратегії проведення уроку.
При організації роботи з молодшими школярами необхідно враховувати їх вікові особливості. Пам'ятайте, що учитель на цих уроках є свого роду координатором роботи: спрямовує зусилля учнів у необхідне русло, зіштовхує різні судження, сприяє створенню умов, які будуть спонукати до самостійного прийняття рішень.
Чим гарний кластер? Що це таке в школі? Метод самостійної роботи учнів. Щоб цей прийом став технологічним, достатньо провести подібну роботу 2-3 рази. Учні з задоволенням складають кластери. Над питаннями, які не встигли розглянути на уроці, можна попрацювати вдома. Застосування методу «кластера» не обмежується тільки класно-урочної діяльністю молодших школярів.
Як застосовувати метод кластера на різних етапах уроку?
Етап виклику На цій стадії учні висловлюють і фіксують всі знання по темі, які у них є, а також всі асоціації і припущення. Тут кластер – стимулюючий компонент пізнавальної діяльності молодших школярів, які створює мотивацію до роздумів до початку вивчення нової теми. Етап осмислення На цій стадії прийом кластера дозволить структурувати навчальний матеріал, поліпшивши якість його засвоєння. Етап рефлексії Це стадія узагальнення отриманих знань і умінь, що допоможе систематизувати кластер. Приклади складання подібних схем, принаймні, деякі з них, представлені на сторінці. Метод гарний тим, що підійде для використання на будь-якому уроці і на всіх стадіях заняття, у вигляді його загальної стратегії. Так, на початку уроку учні фіксують всі знання, якими вони володіють. Далі по ходу заняття учні доповнюють схему новими даними. Бажано це робити іншим кольором. Прийом кластера сприяє розвитку вміння виділяти головне, припускати та складати прогнози, аналізувати і доповнювати.
Чи існують які-небудь принципи складання «грона»?
Кластер з ЯДС або який-небудь іншій дисципліні можна оформити у вигляді моделі планети зі своїми супутниками або у вигляді грона. Ключове поняття, думка розташовується по центру, далі, по боках від неї, позначаються великі смислові частини, які з'єднуються з центральною "планетою" прямими лініями. Це можуть бути пропозиції, словосполучення або слова, які виражають факти, думки, асоціації або образи, що стосуються теми. Можна розділити аркуш на певну кількість секторів, які будуть мати спільну частину в центрі - це ключове поняття і блоки, пов'язані з ним. Кластер – приклади правильної конкретизації, систематизації фактів, які містяться в досліджуваному матеріалі. Так, навколо "супутників" вже існуючої "планети" з'являються ще менші супутники, менш значні одиниці інформації, які більш повно розкривають тему і розширюють його логічні зв'язки.
Кластер: приклади в початковій школі. Як правильно оформити «гроно»?
Оформлення кластера залежить від того, яким способом учитель організував урок: наприклад, «гроно» може бути оформлена на дошці на окремих аркушах або навіть в зошитах учнів, по ходу виконання ними індивідуальних завдань. Складаючи кластер, краще всього використовувати різнокольорова крейда, ручки, олівці, маркери або фломастери. Це дозволить виділити ключові моменти і наочно відобразити загальну картину, спростити процес систематизації та класифікації інформації.
Як скласти кластер на уроці: поради та рекомендації
Складаючи «гроно», не бійтеся висловлювати всі свої думки, припущення, факти і фіксувати все, що приходить на рівні асоціацій. Адже в ході роботи все неправильне і неточне можна виправити або доповнити. Учні можуть дати волю уяві, фантазії та інтуїції, працюючи до тих пір, поки потік ідей не вичерпається. Не потрібно турбуватися і з-за наявності значної кількості смислових ланок на схемі. Кластер на тему, яка сама по собі велика, і повинен бути досить великим. Головне – знайти якомога більше логічних зв'язків між блоками. На етапі аналізу роботи систематизується і встане на свої місця.
Як застосовувати метод кластера на уроках?
Отже, кластер. Приклади в початковій школі можуть бути справді різноманітними: цей прийом може застосовуватися практично на кожному уроці при вивченні найрізноманітніших тем. Використовуючи цей метод, можна використовувати абсолютно будь-яку форму: колективну, індивідуальну або групову. Вона визначається поставленими цілями та завданнями уроку, можливостями вчителя та учнів. Припустимо перехід з однієї форми в іншу. Наприклад, на етапі виклику кожен учень працює в індивідуальному порядку: кожна дитина створює власний кластер в своєму зошиті. Коли починають надходити нові знання, вже під час загальної дискусії та обговорення, спираючись на персональні малюнки, можна скласти одну загальну графічну схему. Кластер можна використовувати як спосіб організації роботи під час уроку чи в якості домашньої роботи. Якщо ви задаєте учням скласти кластер будинку, то пам'ятайте про важливість наявності в учнів певного досвіду і навичок його складання.
Що дає застосування кластера в процесі навчання дітям?
Метод кластера сприяє розвитку системного мислення, здатності до творчої переробки матеріалу, вчить хлопців класифікувати і аналізувати не тільки факти з підручника, але і свої оціночні судження, розвиває навик розгляду відразу декількох позицій, вчить формулювати і висловлювати свою власну думку, яке вироблене на основі досвіду і спостережень.
Висновок
Урок з застосуванням технології кластера, або «грона», дає дітям можливість проявити себе, висловити свою думку, а також надає простір для творчості. В цілому нетрадиційні методи навчання, які активно використовуються в освітньому процесі, сприяють підвищенню мотивації учнів, дарують відчуття власної волі, формують обстановку взаємовигідного співробітництва
|