Головна | Реєстрація | Вхід | RSSНеділя, 19.05.2024, 15:15

Сайт

Сайт учителів початкових класів Красноградського ліцею №1 ім. О.І. Копиленка Красноградської міської ради Харківської області

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 200
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Календар України
Головна » 2016 » Вересень » 7 » "ОРФ-ПЕДАГОГІКА"
14:16
"ОРФ-ПЕДАГОГІКА"

Орф – педагогіка  - це особливий тип музичної педагогіки, яку називають креативною. Вона заснована на розумінні нерозривності музики, руху, слова, малюнка та особливій організації навчального процесу, який дає змогу дітям виражати себе через гру на музичних інструментах, створювати власні танцювальні композиції, співати і самостійно собі акомпанувати.

«Добрива збагачують землю і дозволяють зернам прорости, і точно так само музика пробуджує в дитині сили і здібності, які інакше ніколи б не розцвіли» - так вважав Карл Орф.

Карл Орф вніс неоціненний внесок в область дитячого музичного виховання. Вже в молоді роки, в період заснування ним у Мюнхені школи гімнастики, музики і танцю, Орф був одержимий ідеєю створення педагогічної системи. В основі її творчого методу - імпровізація, вільне музикування дітей у поєднанні з елементами пластики, хореографії, театру. «Ким би не став надалі дитина», - говорив Орф, - «завдання педагогів виховувати в ньому творче начало, творче мислення ... Прищеплені бажання і вміння творити позначаться в будь-якій сфері майбутньої діяльності дитини». Створений Орфом у 1962 р. Інститут музичного виховання в Зальцбурзі став найбільшим інтернаціональним центром підготовки музичних вихователів для дошкільних установ та загальноосвітніх шкіл.

Свою систему музичного виховання Карл Орф створював, враховуючи досвід педагогів-попередників: це Йоганн  Песталоцці, швейцарський педагог-практик, який довів, що в основу музичного розвитку має бути покладено виховання ритмічного слуху; Йоганн Готфрід Гердер, який стверджував, що музика, слово і жест у їх взаємозв'язку відкривають новий шлях для художньої творчості; Еміль Жан Далькоз, створивший систему музично-ритмічного виховання ; Бела Барток,  який наголошував на значенні фольклору, народних ладів і ритмів у дитячому музичному вихованні.

Свій творчий і педагогічний досвід Карл Орф узагальнив в посібнику «Шульверк». Перше видання «Шульверка» вийшло в 1930 році. Перший том називався «Ритміко-мелодійні вправи», декілька пізніше вийшли «Вправи для ударних інструментів і бубна», «Вправи для літавр», «Вправи для штабшпілей», «Вправи для блокфлейт» і збірки п'єс для різних інструментальних складів. К. Орф передбачав розширити свою педагогічну роботу на область всього музичного виховання, але цьому перешкодили політичні події. Знов вдалося повернутися до цієї роботи в 1948 році. Серед новин цього часу – усвідомлення великої ролі слова і співу. «Рух, спів і гра утворили єдине ціле» - проголошував К.Орф.

         «Шульверк» створювався в середині ХХ століття і увібрав в себе багато тенденцій розвитку музичної культури свого часу: прагнення звільнитися від значення класичної гармонії, пошук нового в добре забутому старому: фольклорі і музиці докласичного періоду; інтерес до тембрового колориту; пріоритет ритмічного начала; пошук втраченої культури вільного імпровізаційного музикування. За задумом   Карла Орфа, музичне виховання повинне спиратися на національне музичне коріння, відштовхуватися від найглибших пластів інтонаційної свідомості, закладених у фольклорі.  І для різних національних культур ці основи можуть істотно розрізнятися. Тому поява національних видань «Шульверка» завжди є не просто текстовим викладом, але пошуком інтонаційних паралелей між логікою орфовської системи музичного виховання і національним інтонаційним словником. В кожній країні «Шульверк» обов'язково має бути істотно збагачений своїм словесним  і музичним народним надбанням, зокрема дитячим фольклором. Сенс не в тому, щоб видумати до моделей «Шульверка» щось нове, а в тому, щоб знайти це нове  в своєму народному багатстві і вдихнути в нього сучасне життя.

Услід за виданням німецькою мовою, широкого поширення набули адаптовані варіанти, створені в інших країнах Європи, США, Японії. Для розвитку музичної культури Східної Європи великою подією став вихід в світ видання на чеській мові.

В німецькому слові «Schulwerk» друга частина слова походить від слова «wirken» (діяти) і націлює на активну дію, співтворчість, власне «формування» музичного матеріалу. Дійсно, п'єси «Шульверка» створені зовсім не для того, щоб їх  розучували по нотах. Всі вони є моделями, що демонструють послідовне ускладнення музичного матеріалу і спосіб, який доступний дітям для самостійного пошуку мелодійних і ритмічних засобів в роботі з музичним матеріалом.  К.Орф відзначав, що «В індустріальному світі людина інстинктивно хоче творити, і цьому треба допомогти» . «Шульверк» направлений на те, щоб спонукати до творчості  в області музики. Але прищеплене бажання і уміння творити позначаться в будь-якій сфері майбутньої діяльності дитини.

Власна дитяча творчість - хай найпростіша, власна дитяча думка - хай найнаївніша, – ось що створює атмосферу радості, формує особу, виховує людяність, стимулює розвиток творчих здібностей. Така одна із загальних ідей, покладена в основу «Шульверка».

Тріада «композитор – виконавець - слухач» з характерним для вітчизняного музичного виховання акцентом у бік останньої ланки, в «Шульверку» активно використовує друге, і по змісту обернена у бік першого. Ось що пише із цього приводу найближчий соратник К.Орфа  В.Келлер: «Коли говориться про фундамент музичності, мається на увазі музично-ритмічне відчуття і музичний слух, що дозволяють пережити - зрозуміти музику.  І, підкреслюю, здатність вільно в ній орієнтуватися і вільно  нею «користуватися»: прочитати з аркуша, транспонувати, зіграти в іншій фактурі, додати , що не дістає (скажімо, акомпанемент)... але якщо дитина перестрибує рівні розвитку, не займається музикуванням, а лише «інтерпретує», не пізнає на досвіді, як створюється музика, як вона формується, як «чинить» опір її матеріал, іншими словами, якщо у навчанні  хоч в деякій мірі не намагаються зближувати «композиторське» і «виконавське» - не буде можливим   закласти в багатьох дітей фундамент музичності». Опанування основ музики передбачає не лише ґрунтовне придбання яких-то  знань, але, головне, уміння ними активно і творчо оперувати. Не лише «знати», але і «зробити», або, мабуть, ще точніше: «зробити» і через це – «знати».

Як було зазначено раніше, перший варіант «Шульверка» був створений в 1931 році, але незабаром, як говорив К.Орф, «політична хвиля змила розвиваючі у ««Шульверке » ідеї як небажані . Через майже два десятиліття з'явилася друга версія «Шульверка». І якщо зміст першої концепції можна охарактеризувати словами: «З руху - музика, з музики - танець», то в «Шульверке» 50-х років Карл Орф також виходячи з ритму, спирається не тільки на основу руху і гри на музичних інструментах, але , перш за все, на мову, музичну декламацію і спів. Слову - елементу мови та поезії, слову, з якого народжується спів; його метричної структурі, його звучання - світлого або гучно, прозорому або сумного, легкому або грузлому, - приділяється тепер особлива увага.  

Записані п'єси «Шульверка» не можна розглядати як твори мистецтва, призначені для концертного виконання. Це моделі для музикування та вивчення стилю елементарної імпровізації. Вони були записані Орфом, щоб дати поштовх фантазії педагогам для «варіювання звукового одягу» і одягання  записаних п'єс у нове вбрання,  для творчої, імпровізаційної роботи з моделлю. Нотні записи партитур в «Шульверке» служать посібником для вчителя, а не нотами для виконання дітьми. Запис моделей «Шульверка» показує лише «спосіб діяння», вивчати який по запису і інтерпретувати потім разом з дітьми пропонується педагогу. Елементарна музика призначається не для відтворення, а для творчого самовираження дітей.

К.Орф був проти раннього обмеження музичного слуху дитини рамками класичної музики та мажорно-мінорній гармонії. Він вважав це невиправданим і прагнув у «Шульверку» створити умови для сприймання дітьми в майбутньому різнонаціональної музики як минулого, так і сьогодення. Це було головною турботою К. Орфа: виховати «відкритий світу» слух і смак, не замикати дитину в колі європейської музичної класики 18-19 століть. Він був переконаний, що для дітей потрібна своя особлива музика, спеціально призначена для музикування на початковому етапі. Вона повинна бути доступна переживання в дитячому віці і відповідати психіці дитини. Це не чиста музика, а музика, нерозривно пов'язана з мовою та рухом: співати й одночасно пританцьовувати, викрикувати дражнилку і чим-небудь дзвеніти. Чергувати мову та спів для дітей так само природно, як і просто грати. Така музика є у всіх народів світу. Дитяча елементарна музика будь-якого народу генетично нероздільно пов'язана з промовою і рухом. Її К.Орф назвав елементарною музикою і зробив основою свого «Шульверка».

«Шульверк» - не більше ніж вправа в елементарній музиці, діатонічній, в діапазоні п'яти - семиступеневих звукорядів, що використовує прості інструменти, не пов'язані з складними навиками гри. Ксилофони, металофони, брязкальця і барабани зовсім не обов'язкові для дітей всіх країн світу. Вибір історико - етнографічного матеріалу (пісня, танець, інструментарій) повинен бути самостійним в кожній країні. Серйозна проблема для музичного вихователя - вибір моделі для імпровізації. Невдало вибрана модель веде до зловживання творчими зусиллями дитини. Поп-музика безцеремонно нав'язує стереотипний матеріал при стереотипних моделях. Комерційний джаз диктує американізовані стандарти. К. Орф закликав шукати всякий раз новий матеріал стосовно країни і її традицій. Строгий вибір матеріалу і моделі вимагає від педагогів зусиль і ерудиції. Дитина з довірою бере матеріал від старших. 13-15-річні вже відносяться до матеріалу інакше: їх тримає в оковах мода і престиж моди. Проте відродження імпровізації в самодіяльному музикуванні  - стійка межа "музичної поведінки" молоді, яку «Шульверк» вітає і підтримує із самого початку, стараючись, проте, по можливості надати їй благородні форми.

Карл Орф в «Шульверке» як би звертається до тих часів, коли музика існувала в єдності зі словом і рухом. Це спроба повернутися до гармонійного синтезу мови та руху як найважливішим про основ музики, до її корінних витоків. Але Орфа цікавила, звичайно, не історична реставрація давно забутого минулого, а нові підходи до музичного виховання, які б враховували інтереси, можливості і потреби дітей. Він пропонує поглянути на музичне виховання ширше, ніж просто на традиційне залучення дітей до виконання і слухання музики професійної традиції. Діти повинні не тільки слухати і відтворювати складену іншими музику, але і в першу чергу створювати і виконувати свою дитячу елементарну музику. Ось чому антологія К.Орфа називається «Шульверк. Музика для дітей».

Система  ігор за концепцією Карла Орфа

  Гра «Луна».

Ритмічна гра «Луна» полягає в тому, що вчитель відплескує яку-небудь ритмічну послідовність, а діти повинні її повторити, не міняючи метра. Якщо хтось з дітей повторює невірно, вчитель ще раз відтворює цей ритм і знов пропонує його повторити.

Послідовність має бути досить простою; темп спочатку береться повільний, показ вчителя має бути виразним. Пізніше ця гра може використовуватися в русі, оплески поєднуватися з кроками, можуть використовуватися і інші звучні жести. Корисно цю гру інколи проводити із закритими очима, особливо якщо використовуються всілякі звучні жести. В процесі гри можуть використовуватися різні динамічні відтінки.

 «Луна» підходить  для опрацювання довгих ритмічних послідовностей, які спочатку опрацьовуються по частинах, а потім відплескуються  цілком. Також ця гра може бути корисна для вивчення пунктирних ритмів, тріолей, затактів, синкоп в пізніші періоди вчення.

Різновид гри: вчитель і діти разом починають просту ритмічну послідовність, яку вчитель через деякий час змінює; діти повинні швидко уловити і відтворити зміну. Переходити до нового варіанту можна лише після того, як всі діти правильно відтворили запропоновану зміну. Можливий варіант, коли оплески вчителя чергується з іншими звучними жестами дітей при збереженні відтворного ритмічного малюнка.

Гра «Будь уважним» на чергування і поєднання остинатних ритмів.

 Діти розбиваються на декілька груп ,  кожній групі запропонований свій, вже знайомий дітям «ритмічний блок». Кожна група по вказівці вчителя виконує свій ритм до тих пір, поки він не звернеться до іншої групи. Після ряду повторень ритмічної послідовності, що вийшла, діти відтворюють її вже без допомоги вчителя. Ритми можуть відтворюватися різними звучними жестами або на ударних інструментах.

Після засвоєння цих вправ, потрібно роботи наступний крок в музичному розвитку дітей. Це завдання більш складне:

Гра «Канон».

Діти починають відплескувати   ритм, через деякий час канонічно вступає вчитель; його вступ не повинен заважати дітям і при цьому бути добре сприйманим. Іншим разом починає вчитель, діти (спочатку окремо, потім групи дітей) намагаються самостійно знайти правильний канонічний вступ. На закінчення дві групи дітей виконують ритмічний канон, на тлі якого вчитель імпровізує або відтворює вже відому мелодію. Починати такі вправи слід в повільному темпі. Складніший варіант канонів для посунених учнів: передбачені в грі «Луна»,  такти-паузи для повторень заповнюються імпровізацією вчителя; діти, виконуючи прослухану раніше послідовність, прислухаються і запам'ятовують новий ритм. Для полегшення дітям переходу від гри «Луна» до канону, вчитель повинен використовувати ясні побудови.

Поряд з проведенням вправ у формі імпровізованого канону не потрібно припиняти роботу над раніше вивченими канонами. Для чіткішого виділення двох голосів можна виконувати їх на різних ударних інструментах, або різними звучними жестами, або поєднувати його з рухом.

Ритмізована мова подобається дітям, тому її можна використовувати для розвитку ритмічного відчуття і виразності. Поважно ретельно відбирати народні лічилки і пісеньки з точки зору якості тексту. При виконання слід звертати увагу на ясність вимови, свідомість і природність інтонації, уникати безглуздого і монотонного скандування. Мова має бути живою і опертої на дихання.

Супровід до декламації і співу дітей може йти паралельно тексту, підкреслюючи або доповнюючи його, або будуватися на остинатному ритмі. Окремі види супроводу можуть спочатку вивчатися самі по собі, а потім об'єднуватися в одну послідовність (окремі групи дітей по черзі або всі діти разом). При об'єднанні декількох текстів в одну крупну форму можна скласти ритмічний рефрен, що зв'язує їх. В цьому випадку тексти краще виголошувати без супроводу або співати на задану або самостійно придуману мелодію. Можливо супроводжувати відповідні за змістом тексти звуконаслідуванням (наприклад, текст про поїзд – складами «таки – тук»).

Варіанти вимовляння текстів:

-  чергування видів мови: t, окремі групи, солісти;

- чергування хлопчиків і дівчаток;

- чергування дзвінких і глухих голосів;

- чергування мови з супроводом і без; зміна темпу і динаміки.

Текст пісень може супроводжуватися відповідними ритмізованими жестами (наприклад, пісня про конячку – жестами, що змальовують цокання і т. п.). Вже на ранньому етапі вчення потрібно привчати учнів до того, щоб вони, у разі потреби, могли  управляти групою. Це можливо під час виконання завдань на швидкість реакції, коли учень замінює вчителя у вправах з оплесками:

при показі почала і закінчення;

 при дотриманні заданого темпу;

при варіюванні динаміки;

 при варіюванні темпу і тому подібне.

На початковому етапі значуще місце повинне приділятися вправам на розвиток швидкості реакції. Важливо так розмістити учнів, щоб їм було зручно, щоб вони добре бачили б вчителя і могли б повторювати за ним звучні жести і при цьому не заважали б один одному. Необхідно стежити, щоб постава дітей була пряма і невимушена, руки - не напружувалися. На початковому етапі значуще місце повинне приділятися вправам на розвиток швидкості реакції.

Реагування на зорову стимул-реакцію полягає в повторенні рухів, показаних вчителем. Необхідні рухи повинні повторюватися неодноразово, щоб всі діти їх засвоїли і виконували правильно. Можливі рухи: ходьба по кругу вперед, назад, убік; обличчям, спиною, боком до напряму руху; на шпиньках або всій ступні; без зміни або із зміною напряму руху; у поєднанні із звучними жестами; переходи до бігу або підскоків і тому подібне. Гімнастичні вправи направлені на формування постави, пластичності рухів в диригентських, інструментальних і ритмічних вправах; на розслаблення окремих частин тіла або всього тіла; на підготовку до бігу і стрибків.

Не можливо  забувати и про рухливі ігри. Під час їх виконання у дітей формуються швидкість реакції, терплячість, кмітливість. Крім того, поєднання слів і рухів сприяє ще й поліпшенню запам’ятовуванню текстів дітьми, формуванню в них чіткої дикції. Крім виховних та навчальних завдань рухлива гра налагоджує  дружні стосунки між дітьми, покращує настрій; особливо ігри з жартівливим, юмористичним сюжетом. Відправним моментом для рухливих ігор можуть бути дитячі пісні, вірші, інструментальні п'єси і окремі рухи, яким придумується те або інше обґрунтування.

Як приклад, наводиться ритмічна гра «Каруселі», яка з однаковим інтересом і натхненням  виконується учнями  1-3 класів:

Рухлива гра за системою К.Орфа «Каруселі»      

При «обіграванні» тексту або  пісні багато що уявляється  фантазії дітей; вчитель повинен лише надати форму знайденому дітьми. При роботі з мелодіями, діти повинні чітко зрозуміти форму, встановити відмінність між частинами п'єси, уловити момент переходу між частинами і в своїх рухах відобразити цю відмінність. Спочатку не потрібно робити складні колективні побудови, кожний учень може рухатися де хоче

Переглядів: 712 | Додав: clavcheva | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Хмара тегів
Календар
«  Вересень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Пошук
Архів записів
Друзі сайту
  • ІМЗО
  • Педагогічна преса
  • Освітній простір
  • Шкільне життя
  • 7 чудес України

  • Copyright MyCorp © 2024
    uCoz